sobota 29. června 2013

Profesor

Profesor

Autor: Charlotte Brontëová
Originální název: The Professor
Přeložila: Květa Pawlovská
Vydalo: Daranus, s. r. o.
Rok vydání: 2010
Počet stran: 296

Mladý šlechtic William Crimsworth je po smrti rodičů nucen pracovat pro svého staršího despotického a lakomého bratra, který vlastní mlýn v severní Anglii. Když si konečně uvědomí, že je nezbytné vzít život do vlastních rukou, odjede do Belgie, kde získá místo místo učitele angličtiny v dívčí škole. Charismatický William si brzy vydobude nejen respekt žákyň, většinou dívek z vyšších kruhů ale také obdiv půvabné ředitelky školy, slečny Zoraide Reuterové. Učitel se do své zaměstnavatelky zamiluje a zdá, že ona jeho city opětuje. Na scéně se však objeví nenápadná mladičká učitelka ručních prací Frances Henriová, která ve svém volném čase dochází na Williamovy hodiny angličtiny. Najednou proti sobě stojí dvě ženy - chytrá a protřelá Zoraide a pilná a přemýšlivá Frances. Souboj o Williamovo srdce může začít.

"Sloužil jsem Edwardovi jako nižší koncipient poctivě, byl jsem dochvilný a přičinlivý. Do každého přiděleného úkolu jsem se pouštěl s vervou a odhodláním a zvládl jsem jej dobře. Pan Crimsworth bedlivě číhal, až udělám chybu, ale žádnou nezjistil. Timothy Steightona, svého oblíbeného a hlavního zaměstnance, pověřil, aby číhal také."

William Crimsworth si po dostudování vybere dráhu obchodníka, jako jeho otec a bratr, který ho u sebe zaměstná. Edward je velice despotický, lakomý a k Willovi se chová hůř než ke svým zaměstnancům. Náhodou se Will seznámí s mužem, který mu dá doporučení a kontakty v Bruselu, kam se rozhodne odejít. V Belgii se mu zalíbí nápad, že by mohl vzdělávat  mladé lidi. Začíná na chlapecké akademii, kde učí angličtinu.

"Pochopil jsem, že před mým příchodem do ústavu pana Peleta způsobili žáci hromadnou vzpurností výpověď nejednoho anglického učitele. Pak tedy bylo nutné vyžadovat od povah tak málo způsobilých pouze tu nejmírnější píli, být stále vlídný, ohleduplný, dokonce do určité míry ústupný. Avšak poté, co jste dosáhli onoho vrcholného bodu shovívavosti, musíte upevnit pozici, pěstovat ji, nechat ji pevně zakořenit ve skále - učinit ji nezměnitelnou jako věž sv. Guduly. Protože stačí krok, jenom půl kroku navíc a vrhnete se střemhlav do propasti neschopnosti."

Stává se vyhlášeným učitelem a začne docházet i do vedlejší dívčí školy. Tamní ředitelka slečna Zoraide mu nadbíhá jak jen může, když ji začne odmítat, vrátí se opět ke svému bohatému milenci. Jedna z mladých učitelek se snaží pocvičit v angličtině, má poměrně velké nadání a William si jí začne všímat nejen díky jejím schopnostem...

"Sledoval jsem ji stejně dychtivě jako ona mne. Záhy jsem pochopil, že zkoumá moji skutečnou povahu. Pátrala po výchozích bodech a slabostech, prováděla tuto zkoušku v naději, že nakonec najde nějakou štěrbinu, výklenek, kam bude moci vložit své malé pevné chodidlo a šlápnout mi na krk. Vládkyně mojí budoucnosti! Rozuměj mi dobře, čtenáři, nesnažila se tím získat žádný láskyplný vliv - tou dobou usilovala jen o moc, jakou mají politici." 

Prvotina od Charlotty Brontëové má na rozdíl ode jejích dalších děl mužského vypravěče, jinak má ale velice podobné téma - vztah žák, učitel. Opět se můžeme kochat skvělými popisy prostředí v internátní škole, které používá i v ostatních svých knihách. Dílo nezaostává ani kousek za Janou Eyerovou, navíc je napsáno méně naivně než podobný příběh Vilette.

2 komentáře:

  1. Vypadá to moc zajímavě. :) Už jsem chtěla napsat, že má těch mužských hl. hrdinů více, ale pak jsem si uvědomila, že si ji zase pletu s její sestrou. :D O tomhle příběhu jsem neslyšela a moc ráda si ho přečtu. :)

    PS: Kdybys hledala můj knižní web, musíš se podívat vlevo pod fotku, je tam odkaz. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :-) Určitě si to přečti :-) Ráda se podívám na Tvůj web :-)

      Vymazat