pondělí 20. ledna 2014

Maryša

Maryša

Autoři: Alois a Vilém Mrštíkové
Vydal: Dobrovský, s. r. o.
Edice: Omega
Rok vydání: 2013
Počet stran: 112

V jedné moravské dědině, nedaleko Brna má sedlák Lízal sličnou dceru Maryšu, kterou obmýšlí dobře provdat. Ona už ale milého má - chudého Francka, naštěstí pro sedláka je Francek brzo povolán na vojnu do Brna. Lízal hledí, aby Maryšu, co nejdříve provdal, než se Francek vrátí z vojny.

"Tak už mně to připadá  (se slzami v očích), jako by mě z domu vyháněli. Pláču, prosím, naříkám a jako do dubů dybych mluvila. Dybych snáď krvjó zaplakala, taky taky by mně to nebylo nic platno. Dnes mám jet na katechismus a ani se mě neptajó, chcu-li nebo ne. Ohlášky jsem měla a taky jako by mě ani nebylo. Nikdo už na mě pěkně nepromluví, každé se jen utrhne - a bude-li to tak trvat dál, snáď, Bože - (sklesne na mysli)"

O Maryšu si řekne peněz a sličné žínky chtivý vdovec Vávra, o kterém je známo, že má dluhy, svou nebožku ženu bil a navíc musí vychovávat tři děti. Maryša se brání svazku manželskému, jak jen může, žel je nucena podlehnout. Jak se jí povede s krutým Vávrou a co Francek po návratu?

"Třeba su hlópá, třebas nemám toli rozumu jako vy, zato ale srdce mám... Ale vy ho nemáte! Ste na mě jako ti sršni, kteří se na člověka sesypó a tak dlóho bžodajó a štípajó, až uštípajó. (Polo s pláčem) Každé jako ten ščór na člověka přileze, (Popadne koš s prádlem) ani člověk neví, a répne, až krev v žilách se zastaví."

Většina lidí má pravděpodobně s tímto dramatem problém, protože se v něm objevuje spousta nářečných výrazů. To ale není můj případ, Maryša, kterou bylo dílo inspirováno žila ve vedlejší vesnici a bratři Mrštíkové žili zase ve vedlejší vesnici z druhé strany, tudíž žiju v prostředí, kde se tak mluvilo a některé ze starších tak mluví i dnes.

Užívala jsem si každé jednotlivé nářečné slovo, i proto, že dílo dobře znám a viděla jsem je několikrát zdramatizované. Chápu ale, že každý si na to netroufá... Zkuste si tedy alespoň  najít video, kde Kaiser a Lábus velmi vtipně a trefně parodují nejznámější scénu ze hry, třeba vás to naláká k jejímu přečtení...


Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji edici Omega, jejíž spolupráce si velice cením.


Žádné komentáře:

Okomentovat